Ideo Ideis, ediția a XIV-a

6-12 august 2019, Alexandria




Atelierele & Trainerii




atelierele de teatru tânăr.

Pe parcursul primelor trei zile de festival, membrii trupelor participante și adolescenți din Alexandria care se înscriu individual iau parte la atelierele Ideo Ideis, ateliere coordonate de actori și regizori. Se lucrează, în funcție de nivelul fiecărui grup, de la exerciții specifice anului I actorie (jocuri de autocunoaștere, de echipă), la improvizație și lucru pe personaj. 

Traineri


  • Bogdan Nechifor

    Liviu Romanescu

    Sânziana Tarța

    Vladimir Purdel

    Gabi Costin

    Sabina Brândușe

    Denisa Nicolae

    Iulia Samson

    Alex Bogdan

    Mihai Prejban

    Sorina Ștefănescu

ateliere măiestrie.

Formatul Ideo Ideis cuprinde și ateliere de scriere creativă, dans, film, muzică și fotografie, care își propun dezvoltarea abilităților individuale ale participanților. Pe parcursul celor trei zile de ateliere susținute de profesioniști în domeniu se urmărește crearea unui context complet de lucru și învățare.

Descriere

Un spațiu dansant unde oricine este binevenit, indiferent dacă are sau nu informație în arta dansului; o oportunitate de a-ți cunoaște propriul corp în mișcare, de a-i descoperi pe cei de lângă tine într-un alt fel și de a te simți în formă și plin de energie.

Workshopul propune o tehnică de dans inedită, care se focusează în prima parte pe un antrenament specific dansatorilor - o îmbinare de exercitii de forță, respirație, stretching și care ne învață responsabilitatea pe care o avem pentru corpul nostru atunci când ne mișcăm. A doua parte a workshopului aduce atenția asupra celor din jur: ne luăm responsabilitate pentru mișcarea în spațiu, pentru direcții și pentru coregrafie. Învățăm mișcări cu un partener, moment în care luăm decizii și devenim responsabili pentru cel de lângă noi, prin reacții la nivel de mișcare.

Trainer: Raluca Zetu

Raluca e dansatoare și profesoară de balet, dans modern, jazz si improvizație. În ultimii nouă ani a dansat și predat la Viena, unde a pregătit atât studenți pentru a deveni dansatori profesioniști în mai multe genuri de dans, cât și amatori care și-au dorit să înțeleagă mai bine arta mișcării. Raluca a semnat coregrafia unor spectacole de dans contemporan precum Human Layers, Die Traum-Maschine, The Other Side și spectacole de teatru - Romeo și Julieta (Teatrul Mic), pentru care a câștigat numeroase premii la concursuri naționale de balet și coregrafie.

Descriere

Atelierul se adresează dansatorilor profesioniști și/sau de nivel intermediar și actorilor de teatru și film care doresc să își dezvolte corporalitatea și abilitatea de a-și folosi atât limbajul fizic cât și cel vocal în conceperea și transmiterea unui mesaj performativ. Structura și tema atelierului propun căutarea unor modalități organice de îmbinare a mișcării corpului cu vocea și încercarea de a le aduce pe acestea la un numitor comun, astfel încât alternarea, simultaneitatea și complementaritatea lor să aibă loc într-un mod cât mai firesc.

Punct de pornire și bază a atelierului va fi ideea de amintire, de retrospecțiune, de călătorie în trecut, accesând memoria emoțională și devenind astfel mai conștienți de arhiva vie pe care o reprezintă corpul nostru. Vom face exerciții de improvizație fizică și vocală, exerciții de ritm, vom genera coloana sonoră pentru improvizațiile fizice ale celor din jur, vom face exerciții tehnice de dans contemporan (floor work) combinate cu sunet, ca într-un final să dezvoltăm o partitură coregrafic-vocală comună, cu ajutorul muzicianului Radu Dumitriu. Atelierul este parte a proiectului modular Emlék - amintire, o producție marțiTreișpe.

Trainer: Judith State

Judith este performer și coregraf, cu o pregătire de bază în dansul clasic și licența în limbi străine. Este bursieră a Broadway Dance Centre din New York, SUA și a danceWEB în cadrul ImpulsTanz Vienna International Dance Festival. În țară, a inițiat DaDans Project și Flashmob România, colaborează cu numeroase teatre, susține ateliere de dans contemporan la liceele de coregrafie din București, Bacău și Cluj și predă constant cursuri de dans contemporan pentru începători și dansatori profesioniști la WASP, CNDB, Casa de Balet și Linotip.

A jucat unul dintre rolurile principale ale filmului Sieranevada, în regia lui Cristi Puiu, pentru care a fost nominalizată la Premiile Gopo pentru Cea mai bună actriță în rol secundar. A continuat colaborarea cu acesta pentru filmul Malmkrog și a fost distribuită în lungmetrajul de debut al regizorului Marius Olteanu – Monștri, care va avea premiera în septembrie.

Descriere

Ce înseamnă inteligența corpului în scenă?

Legătura dintre un gând concret – un monolog interior, și un corp bine educat este esențială pentru a descoperi în scenă valoarea artistică pe care interpretul o poate oferi publicului prin inteligența corporală.

Prin intermediul acestui atelier de creație, vom descoperi, prin propriile căutări, ideea de atenție distributivă, coordonare fizică și o mai bună legatură între minte și corp, nevoia și importanța partenerului de scenă în dialogurile dansante, și nu în ultimul rând, plăcerea creativă de a descoperi forme unice ale dansului contemporan. Atelierul nu se oprește la ideea de mișcare și dans bazată pe tehnica corporală și atât, ci merge puțin mai departe spre a descoperi împreună inteligența corpului în spațiul scenic, responsabilizarea și siguranța de sine.

Traineri: Ștefan Lupu

Stefan Lupu a absolvit facultatea de „Teatru si Televiziune” din Cluj-Napoca, secția Actorie, avându-l ca profesor pe Miklos Bacs. Și-a continuat studiile la UNATC cu un master în Actorie sub îndrumarea profesorului Gelu Colceag, finalizându-le cu un doctorat pe tema actorului Neodimensional. În prezent este actor angajat al Teatrului Mic din Bucuresti, președintele asociației culturale ReActor București și face parte din compania de dans contemporan Linotip. Colaborează atât ca actor cât și ca dansator în spectacole precum Nesomn (Linotip), Aglaja (Teatrul Mic), Hail Love (CNDB) și Zic Zac, pentru care a câștigat în 2014 Premiul Special UNITER.


Descriere

Metoda pe care o folosesc deja de ani de zile se bazează pe ideea de a împărtăși și mai puțin pe talentul participanților. Atelierul nu propune un anumit stil de mișcare, ci folosirea libertății de care dispune fiecare, încât să descoperim stilul nostru propriu de mișcare. Cel mai important lucru este modul în care fiecare participant va reuși să își transforme simpla prezență într-una hiperactivă, cu un caracter personal, pe toată durata atelierului. Să ne pregătim să ne mișcăm și mai ales să vorbim, de data aceasta despre responsabilitate.

Trainer: István Téglás

După ce a absolvit la secția Actorie Universitatea de Artă Teatrală Târgu-Mureș și a fost actor angajat al Teatrului Odeon, István este momentan angajat la Teatrul Național București unde joacă în spectacole precum Pădurea spânzuraților, Regele Lear sau UFO. Mai poate fi văzut în spectacole și la Teatrul Odeon, Apollo111, Teatrul Metropolis sau ARCUB, cât și în proiecte de teatru-dans. De-a lungul timpului a jucat în regia lui Alexander Morfov, Radu Afrim, Mihai Măniuțiu, Dragoș Galgoțiu, David Doiashvili sau Bobi Pricop și a colaborat la două spectacole în afara țării: Poonarc, în coregrafia lui Yoshiko Chuma și Travellers, în coregrafia lui Salome Schneebeli.


Descriere

Un atelier care pleacă de la text, literatură și scris pentru a pune în scenă jocurile de rol ale responsabilității. Despre cine scriem atunci când scriem? În ficțiune și în non-ficțiune. Cum îl transportăm pe celălalt, dar și pe noi înșine în scris? Ce înseamnă trădarea atunci cînd scriem? Ce înseamnă literatura angajată și ce tip de responsabilitate implică?

Plecăm de la texte literare relevante, pentru a ajunge la temele care ne interesează atunci când citim și scriem. Unul dintre obiectivele principale ale atelierului este conștientizarea forței cuvântului și a conținuturilor cu care încărcăm și delegăm un text. Pe lângă lectura unor texte literare relevante, vom realiza un poem comun, scris împreună, care va implica ștafetă, solidaritate, asemănare și diferență, conținuturi comune.

Trainer: Svetlana Cârstean

Svetlana a debutat în 1994, în cadrul volumului colectiv Tablou de familie, urmând ca volumul său de debut individual, Floarea de menghină (2008) să fie recompensat cu numeroase premii, printre care și Premiul pentru Debut în Poezie al Uniunii Scriitorilor și să fie publicat în Suedia, în traducerea poetei suedeze Athena Farrokhzad. A lansat în 2015 volumul Gravitație, iar un an mai târziu, împreună cu Athena Farrokhzad, a lansat în Suedia volumul comun Trado, apărut și la Editura Nemira.

A inițiat și curatoriază seria de dezbateri și conferințe săptămânale Intersecțiile de miercuri la rezidența BRD Scena9 – unde dezbate alături de artiști, activiști, universitari sau antreprenori teme diverse: de la dragoste la mituri, de la intimitate la literatură. Este de asemenea inițiatoarea, alături de scriitoarea Ana Maria Sandu, a proiectului de ateliere de citit, scris și dezvoltare a gîndirii critice în rândul copiilor și al tinerilor, Incubatorul de lectură.


Descriere

Pentru al șaselea an, atelierul de Artă Activă continuă explorarea temelor sexualității și a identității sexuale, prin filtrul responsabilității. În cadrul acestui atelier participanții se vor familiariza cu tehnicile de scriere dramatică și mijloace de documentare, observație și ficționalizare. Arta activă este forma de artă generată de ȋntâlnirea dintre membrii unei comunităţi şi artiştii care propun comunităţii respective posibilitatea de reprezentare prin acțiuni comunitare și produse artistice.

Arta activă este forma de artă care are ca resursă dorinţa de a fi ȋmpreună cu alţi oameni, de a schimba poveşti şi experienţe, curiozitatea şi nevoia de a descoperi mereu noi perspective. În cadrul atelierului ai ocazia să scrii un monolog sau o scenă scurtă, pornind de la o poveste personală – trăită, auzită sau complet inventată. La final filmăm monoloagele sau le publicăm în revista festivalului – Colaj.

Trainer: Bogdan Georgescu

Artist, observaţionist, radical fairy. Bogdan îmbină dramaturgia, teatrul comunitar, compoziţia video, producţia, intervenţia culturală și managementul de proiect ca să dezvolte, prin proiectele sale din ultimii zece ani, o metodă proprie de teatru pe care o numește Artă Activă. A scris și regizat numeroase piese și spectacole, printre care România! Te pup, FTW, ROGVAIV, MAL/PRAXIS, Antisocial sau Sexodrom și colaborează cu Teatrul Hebbel am Ufer HAU Berlin înre-un proiect dedicat adolescenților- Houseclub. A participat ca artist și trainer la numeroase festivaluri internaționale, conferințe sau workshop-uri și munca i-a fost recunoscută prin numeroase premii, printre care Premiul Ursul de Argint pentru Blue Boy la Berlinale (2019) și Premiul Special Iulian Vișa la Festivalului Internațional de Teatru de la Sibiu (2016). Îl găsiți și pe Youtube pe canalul bo2gdan.


Descriere

Mike Davis, unul dintre cei mai apreciați editori foto americani, împărțea fotografii în trei categorii, mediocri, buni și foarte buni. Fotografii mediocri, în accepțiunea lui Davis, sunt cei ale căror imagini au subiect. Spre exemplu, o fotografie cu un sudor. Fotografii buni sunt cei în ale căror imagini există subiect și predicat. Un sudor care muncește. Fotografii foarte buni, în schimb, sunt cei ale căror imagini au adverbe și adjective. O fotografie cu un sudor care muncește atent, meticulos. Diferența dintre prima categorie și ultima nu ține nicidecum de talent, ci de muncă, perseverență și disciplină.

În cadrul acestui atelier vom încerca să înțelegem care sunt mecanismele din spatele a ceea ce numim talent. O să facem exerciții practice prin care o să descompunem elementele care fac diferența dintre o fotografie bună și una foarte bună, cum ajungi de la subiect la adjectiv. Atelier destinat celor care, în afară de un telefon mobil cu cameră funcțională, au entuziasm pentru fotografie și chef de muncă. Satisfacția o să fie direct proporțională cu efortul depus.

Trainer: Andrei Pungovschi

Andrei este fotojurnalist, colaborator la Decât O Revistă și Agenția France-Presse. A absolvit Facultatea de Jurnalism și Știintele Comunicării din București și a studiat fotojurnalism în Statele Unite. Lucrează în presă din 2005, în principal pentru agenții de știri, ziare internaționale și reviste, cum ar fi The New York Times, Agence France-Presse, Decât O Revistă, The Guardian, Esquire, Monocle, The Financial Times, Süddeutsche Zeitung, Frankfurter Allgemeine Zeitung

Fotografiile sale au fost premiate la diferite concursuri internaționale de fotojurnalism, printre care Pictures of the Year International, National Press Photographer Association, Bursa Photo Festival. În 2010 a fost unul dintre cei 15 fotografi selecționați de World Press Photo să participe la SEE New Perspective Masterclass, un workshop pentru fotografi din Europa de Est și Sud-Est.


Descriere

Am spus mereu că singurii față de care trebuie să fim sinceri și responsabili atunci când facem fotografie suntem noi. Dar asta e doar o formulă prin care putem să ne asigurăm că gestul nostru artistic e unul sincer în general, în fața oricărui privitor. Cred că arta și fotografia au o mare putere, un potențial mai mare decât ce reușim în general să ne imaginăm și, în aceste condiții, aș vrea ca în cele 3 zile de atelier să vorbim despre responsabilitatea pe care o avem atunci când apăsăm pe shutter sau pe send și dăm drumul imaginilor noastre să circule.

Evident, o să vorbim despre lucrurile astea în timp ce o să și facem fotografii.

Trainer: Adi Bulboacă

Adi s-a născut în vara lui 1988 și, 16 ani mai târziu, a început să facă fotografii. A lucrat pentru publicații de cultură, pentru Ambasada Franței, colaboreză cu agenții de publicitate și de creație, dar în toți cei 14 ani de când a început să facă poze, fotografia de teatru a rămas sigura constantă. A fotografiat peste 1000 de spectacole de teatru din România și din străinătate și sute de actori. În ultimii ani a petrecut din ce în ce mai mult timp lucrând la proiecte personale – a fotografiat trenurile din România și din Balcani, a căutat din ce în ce mai puținele Dacii 1310 de pe străzi și a topit înghețate pe asfalt vara.


Descriere

Atelierul este o introducere în domeniul cinematografiei și își propune să-i familiarizeze pe participanți cu echipa de filmare, tehnologia, terminologia și limbajul cinematografic. Începînd cu exerciții/filmulețe foarte scurte, cursul va explora de la importanța felului în care scrii și paginezi un scenariu/o idee, până la detaliile de scenografie – și va discuta responsabilitatea fiecarui membru în echipa creativă, rolul acestuia, uneltele pe care acesta le folosește și felul în care aportul lui creativ ajută la realizarea unui produs final coerent – filmul.

Atelierul are și o dimensiune aplicată, axată pe colaborare, care permite experimentarea cu noțiunile învățate în cele trei zile de lucru. Axându-ne pe responsabiliatea fiecărui membru din echipa creativă, vom face exerciții scurte - filmate și montate cu niște reguli simple, clar definite.

Trainer: Nicolae Constantin Tănase

Nae și-a început studiile la FAMU. și a terminat regie-film în cadrul UNATC. Scurt-metrajele realizate în facultate, dar și cele independente produse după admitere au câștigat numeroase premii, printre care Cel mai bun scurt metraj Romanesc la Festivalul Internațional de film Transilvania (TIFF), premiul pentru Tânără Speranță la Gala Premiilor Gopo și selecții în numeroase alte festivaluri internaționale importante.

Lungmetrajul de debut Lumea e a mea a avut premiera în cadrul Zilelor Filmului Romanesc la TIFF, unde a și câștigat Premiul pentru cel mai bun debut. A fost în continuare premiat la festivalurile Karlovy Vary, în secțiunea 'East of West”, ANONIMUL și Cottbus. Al doilea său film Cap si Pajură a intrat in cinematografe în 2019 după premiera mondială la Prague International Film Festival - FebioFest.


Descriere

Un program în două faze – o parte de proiecție și un atelier.

În prima parte, va fi expusă diversitatea unui film; de asemenea, vom vorbi despre cum granițele dintre ficțiune și documentar pot fi adesea înțelese greșit, despre faptul că filmul implică un spectru larg, indiferent de numele pe care îl poartă și despre cum eșecul face uneori parte din proces.

Pentru cea de-a doua parte participanții vor aduce un material pre-filmat - 10 minute unde pot exprima tot ce își doresc: programul lor zilnic, își pot prezenta prietenii sau orașul sau orice cu care se pot identifica. Vom discuta imaginile în detaliu cu fiecare participant, pentru a-l putea ajuta să exprime ceea ce își dorește, pentru a putea înțelege modul în care editarea poate influența limba transmisă de o anumită situație, scopul fiind de a încuraja tinerii să gândească critic și să simtă lucrurile din jur.

Trainer: Ivana Mladenovic

Ivana s-a născut în Cladova, Serbia, însă trăiește și lucrează în România. A absolvit secția Regie la UNATC, iar în anul 2012 a regizat filmul documentar Lumea în pătrățele (Turn off the Lights), premiat la Festivalul de Film de la Tribeca. Filmul urmărește eliberarea din închisoare a trei tineri, precum și drumul lor spre reintegrarea în societate. În anul 2016, a jucat rolul principal feminin din filmul Inimi cicatrizate, în regia lui Radu Jude, iar în următorul an a regizat Soldații. Poveste din Ferentari, cu premiera la Festivalul Internațional de Film de la San Sebastián, unde a fost foarte apreciat de critici. Filmul spune povestea unui cuplu marginalizat de homosexuali dintr-un cartier sărac din București și este bazat pe autobiografia scrisă de Adi Șchiop, coscenarist și actorul principal.

În ambele ei filme, Ivana a pus în lumina reflectoarelor personaje reale sau actori neprofesioniști, în încercarea de a recrea momente din propria lor viață, într-un decor realist.


Descriere

Folclor nou. Atitudine conștientă. Instrumente moderne în producții muzicale inspirate din folclor.

Atelierul pune în valoare experimentul și improvizația bazată pe intersectarea stilurilor muzicale, explorând ritmurile și armoniile folclorice prin prisma stilurilor și cu ajutorul instrumentelor muzicale moderne. Folclorul reprezintă nu doar o sursă imensă de inspirație, dar și un canal de conectare cu înțelepciunea spirituală a strămoșilor, cu propriul mit și basm, o revenire la rădăcini. Această conștientizare impune nevoia pentru o abordare responsabilă în felul în care muzica folclorică este folosită în creația modernă și prezentată unui public larg. În cadrul atelierului, vor fi antrenate instrumente acustice (chitară, caval) și electronice (midi-controller,procesoare sunete, loop station).

Traineri: Via Dacă (Iulia Panici & Sandu Cordonean)

Sandu este membru și producător muzical al trupei Via Dacă, compozitor și instrumentist. Este fondator al platformei de colaborare artistică Mozaic Social Club din Republica Moldova și al festivalului DragoFest, ajuns la opt ediții. Este, de asmenea, producător și compozitor de coloane sonore pentru spectacole și film.

Iulia este vocalista trupei Via Dacă, textier și interpret. În trecut jurnalistă, formator de dezvoltare personală și autor de metodologii educaționale, a fondat la Chișinău Clubul de Dezbateri și Școala birtanică pentru tineri lideri.


Descriere

Un atelier de improvizație cu sunet și liniște.

Despre responsabilitatea practică, morală și socială a creatorului și a mesajului muzical. Muzicieni sau nu, vă invitam să vă explorați potențialul de exprimare artistică prin sunet și să descoperiți cum poate fi valorificat propriul mesaj în contextul responsabilității. Diversitatea instrumentelor pe care vi le vom pune la dispoziție și textura timbrelor ne vor ghida cu vocabularul lor și ne vor ajuta să distilăm apa tulbure a improvizației - atât împreună cât și separat.

Traineri: Alexei Țurcan, Bogdan Gugu, Raluca Stratulat

Alexei este născut în Republica Moldova și a urmat cursurile Universității Naționale de Muzică din București. În cei 20 de ani de când locuiește în România a cântat și a compus în diverse trupe și proiecte muzicale precum Tomma Alistar, Travka sau Discoballs. Cântă la mai multe instrumente și a experimentat de-a lungul timpului diverse arii sonore cu fiecare proiect, iar în ultimii 3 ani, a semnat coloane sonore la câteva filme și spectacole de teatru.

Bogdan a absolvit tot UNMB și activează ca Șef al partidei de clarinet la Filarmonica Pitești. În paralel, conduce cvintetul de suflători Fonetic quintet alături de care susține concerte educative în peste 19 școli din sectorul 5, cu povestea muzicala Petrică și lupul, promovând instrumentele de suflat din orchestra simfonică. A obținut atestatul de impresar artistic de la Ministerul Culturii și se implică în managementul cultural prin diverse proiecte culturale și educative dezvoltate prin Asociația Kalelargă.

Raluca este violonistă - cântă muzică clasică în formații camerale sau ca solist și predă muzică de cameră la Colegiul Național George Enescu București. A obținut o serie de premii naționale și internaționale și a susținut concerte și recitaluri în România, Olanda, Finlanda, Grecia, Austria, Germania, Ungaria, Belgia, Italia și S.U.A.


Descriere

Un atelier de introducere în arta DJing-ului.

Având în vedere tema festivalului din acest an și faptul că orice nouă activitate sau disciplină implică o anumită responsabilitate, vom încerca să dezvoltăm o atitudine conștientă față de noi înșine, față de public și față de instrumentele folosite. Vom explora tehnici de scratch pe plăci de vinil care transformă platanul într-un instrument muzical, vom învăța cum se aleg piesele și cum se face beat-matching - elemente de bază pentru orice DJ și DJ set.

Trainer: DJ Undoo

DJ și producător român cu o reputație pentru depășirea limitelor obișnuite. Undoo a scris istorie în cultura hip-hop autohtonă de-a lungul unei cariere de peste 16 ani, care cuprinde cinci materiale solo, albume în calitate de colaborator, zeci de alte collab-uri importante și o serie lungă de evenimente live. Este și primul DJ care a reprezentat România în cadrul Redbull Threestyle Championship 2013, în Toronto.

În parteneriat cu Artskul a fondat școala theDJ, iar prin cursurile sale de mixing și turntablism au trecut deja șapte generații, din care s-au ridicat DJ de succes. Organizează și theDJ Scratch Challenge, primul concurs de scratching din țară al cărui câștigător participă la finala mondială Clash of the Titans din cadrul Sample Music Festival, Berlin.


formare de formatori.

Lansată în 2013, această secțiune are ca obiectiv facilitarea accesului trainerilor și coordonatorilor de trupe la noi metode de educație alternativă. Invitații care susțin aceste ateliere sunt specialiști din domenii conexe, cu background național și internațional.

Anul acesta mă voi întâlni cu cei care coordonează trupele. Misiune grea, responsabilitate mare.

Vă propun un atelier în care vom chestiona unde se termină joaca și unde începe jocul, cum folosim jocurile pentru a învăța limitele, empatia, respectul, dar și responsabilitatea față de grup; care sunt dificultățile în lucrul cu adolescenții și mai ales cum ii învățăm să fie responsabili față de joc și de ceilalți, fără a omorî joaca.

Îmi doresc să fie un atelier viu, deschis, experențial (aplicat și practic), să împărtășim frământări și reușite, să ne dăm voie să ne jucăm, să greșim, să învățăm împreună, așa cum ne dorim să o facă și (foarte) tinerii față de care suntem responsabili.

Trainer Ana Covalciuc

Ana este actriță de teatru și film, trainer pasionat de lucrul cu adolescenții de mai bine de zece ani și membru fondator al asociației Acting Works. A absolvit Facultatea de Teatru, secția Actorie, în 2008, la UNATC. „I.L. Caragiale” București, unde și-a întregit studiile cu diploma de master și cea de doctorat. La Gala UNATC din 2010 a obținut Premiul pentru cea mai bună actriță într-un spectacol de regie pentru rolul Olga Ivanovna din spectacolul Zvăpăiata. Din 2008 a colaborat cu Teatrul „L.S.Bulandra”, Teatrul Național București, Teatrul Metropolis, Teatrul de Comedie și ArCuB, în spectacole regizate de David Doiashvili, Andrei Șerban, Petrika Ionescu, Gelu Colceag, Horațiu Mălăele, Elena Morar, Dragoș Câmpan sau Dragoș Mușoiu.

A fost nominalizată la categoria Cea mai bună actriță într-un rol secundar la Premiile UNITER 2015, pentru rolul Proprietăreasa din spectacolul Omul cel bun din Seciuan, regia Andrei Șerban. În același an a fost selectată în programul 10 pentru FILM în cadrul Festivalului Internațional de Film Transilvania.

Atelierul are ca scop dezvoltarea abilităților de a construi și de a facilita atelierele pentru adolescenți. Vom începe prin cunoașterea etapelor de desfășurare ale trainingului, în paralel cu familiarizarea cu sistemul de valori, interesele și caracteristicile personalității adolescenților. Folosind ca instrumente studiul de caz, teatrul forum și metoda răsturnării vom aborda tema responsabilității și gestionarea mecanismului de la baza responsabilității. 

Odată cu familiarizarea cu rolurile din sfera responsabilității și din afara sa – victimă, agresor, erou, creator, coach, vom încerca să identificăm aria de responsabilitate din relația Eu – Tu, pentru ca în final să construim deprinderea responsabilității și să descoperim modurile în care ar putea fi aplicată în viața personală și profesională.

Trainer: Monica Cazan

Monica are studii în Psihopatologia copilului și adolescentului și a lucrat ca psiholog stagiar într-un institut medico-educativ din Paris. Timp de 8 ani a fost învățător în cadrul Școlii 179 din București și pentru încă un an, cadru didactic coordonator și facilitator al programului de consiliere psihologică „Decizia e a ta” adresat adolescenților claselor a VII-a și a VIII-a.

De 12 ani este trainer și coach, iar printre cursurile faciliate în zona dezvoltării personale se numără: „Plânsul - una dintre cele mai eficiente «arme» ale copiilor”, „Conflictele din familii - bogăție în educație”, „Emoțiile- de la sabotori la motivatori”, „Eliminarea bârfei”, „Eliberarea de idei fixe”, „Generarea aprecierii – viața ca un aliat”.

Spectacole de teatru tânăr

În urma preselecţiei, pe scena de la Ideo Ideis joacă an de an nouă trupe de amatori, din toată  ţara. Pe parcursul a trei zile participanţii prezintă în faţa mentorilor spectacolele cu care s-au înscris. 




trupe
participante

Începând cu ediţia 9, Ideo Ideis renunţă la secţiunea Competiţie, fiind un festival construit pe ideea de echipă şi pe principiul dezvoltării personale în relaţie cu ceilalţi. În urma preselecției, în această secțiune, numită acum Spectacole de teatru tânăr, intră an de an 8 trupe de teatru de liceeni din România și o a 9-a trupă locală, câștigătoarea festivalului pauza_de_teatru.

Steaua fără nume de Mihail Sebastian (Actul I)

 

,,Steaua fără nume” este o comedie romantică savuroasă cu pasiune, umor, prospețime și inteligență. Marin Miroiu, un profesor de matematici și cosmografie dintr-un orășel de provincie, descoperă o stea. Acesta cumpără de la București o carte foarte veche și destul de scumpă, un atlas ceresc care îl poate asigura că el este cel care a descoperit steaua și nimeni altul înaintea sa. În după-amiaza cu pricina, profesorul vine la gară să ridice mult așteptata carte. Tot în aceeași seară, coboară în gara mică și afumată – fără voia sa – o necunoscută fără bilet. Profesorul se oferă să o ajute, propunându-i să înnopteze în casa lui până a doua zi – zi de leafă! – când i-ar fi oferit banii necesari pentru a cumpăra un bilet de tren spre București. Necunoscuta acceptă și totul capătă dimensiunea poveștilor hollywoodiene - cei doi se îndrăgostesc și petrec o seară împreună.

 

DISTRIBUȚIE:

Mădălin Alexandru Rizea, Bogdan Alexandru Diaconu, Florin Mohora, Gina Zîrnoianu, Andreea Mădălina Oprea, Bogdan Alexandru Diaconu, Ștefania Georgiana Cîmpeanu, Cătălin Alexandru Vilae

REGIE: Luminița Vilae

SCENOGRAFIE:  Violeta Ștefan

COREGRAFIE: Mădălin Alexandru Rizea

COLOANA SONORĂ: Dumitru Sebastian

 

DURATA: 45 minute

 

 

 

Cercul poeților dispăruți de Nancy H. Kleinbaum

 

Elevii unei academi prestigioase o întâlnesc pe noua profesoară de literatură universală, domnișoara Keating. Personalitatea ei nonconformistă îi ajută să se descopere și să aibă încredere în ei prin intermediul poeziei și a modalităților diferite de predare. Emoțiile și presiunile pe care le simt și le trăiesc elevii în școli și familii, urmările tragice care marchează viețile copiilor, dar și lumina si frânghia de salvare pe care o găsesc într-un om, toate acestea sunt surprinse în spectacol.

 

DISTRIBUȚIE:

Maria Guțu, Anamaria Teleleu,Ionuț Popa,Rareș Huțanu, Lupu Sabrina, Andrei Lazăr, Cristi Moroșanu, Andra Stoian, Sebastian Luca, Ștefania Mateescu, Antonia Treutsch

Nes(u)pus, după "Brainstorm” de Ned Glasier, Emily Lim and Company Three

 

Știi senzația aceea pe care o ai atunci când încerci să descoperi cine ești? Când relația cu părinții e atât de complicată, când presiunea viitorului e atât de apăsătoare, când nu mai înțelegi de ce reacționezi cum reacționezi atunci când nu știi cum să reacționezi la toate schimbările care se petrec în mintea ta, în corpul tău, care parcă nici măcar nu-ți mai aparțin, ci au o voință proprie. Opt tineri deschid o ușă prin care puteți privi direct în creierul lor plin de temeri, vise, conflicte, schimbări și cuvinte nespuse.

 

DISTRIBUȚIE:

Alexandra Avram, Andrada Moldovan, Cristina Miculaiciuc, Matei Miclea, Daiana Nițu, Olivia Pop, Vasile Șofron, Ariana Vintilă

REGIE: Alexandra Sabrina Vanci și Eduard Bîndiu

 

DURATA: 50 minute

Mai mergem puțin apoi ne-ntoarcem, creație colectivă după Luigi Pirandello

 

Oricine are o viață lăuntrică pe care ar vrea să și-o exteriorizeze. Dar greutatea e tocmai asta: să reușești să exteriorizezi doar atât cât este necesar, în echilibru cu ceilalți. Noi nu ne aflăm deloc în piesă, iar actorii ne privesc din afară. Poți trăi în fața unei oglinzi care nu se mulțumește să te înghețe cu imagine expresiei tale, dar ți-o mai și preface în propria caricatură, imposibil să te mai recunoști? Opera scriitorului s-a terminat în momentul în care a terminat de scris ultimul cuvânt. Pentru că, din momentul în care a ajuns pe scenă, există doar creația scenică - spectacolul, pe care îl facem noi, și care e numai al nostru, așa cum iese în ziua respectivă – bun, prost, tot al nostru e, Doamne-ajută!

 

DISTRIBUȚIE:

Augustin Măricuța, Daria Bărgianu, Gabriel Dăscăleanu, Denisa Dutcovschi, Diana Văcăreanu, Ștefan Hrușcă, Ioana Alexuc, Alex Maxim, Natalia Radu, Anamaria Rusu, Antonia Scutaru, Tavi Mateiciuc, Toma Rîșca, Andreea Rotariu, Șerban Amișculesei

Peter Pan de James Matthew Barrie

 

Te-ai gândit vreodată cum ar fi... să poți zbura?! Ce-ai face dacă un băiat care nu vrea să crească și care nu are nicio grijă, ar veni într-o seară în camera ta și te-ar invăța să zbori și să rămâi pe veci copil, printre zâne, pirați, indieni și alți băieți care au fugit de momentul în care destinul ne transformă dintr-odată în adulți?

Ghidați de Peter Pan și de Tinker Bell, copiii familiei Darling ajung în Țara de Nicăieri, unde totul este posibil și s-au hotărât să vă ajute cu puțin praf de zâne să îi însoțiți în aventura lor.

 

DISTRIBUȚIE:

Tudor Cardaș, Ama Beschieru, Dara Chițanu, Rareș Plaiu, Ștefan Sandu, Denis Budăi, Andra Adăscăliței, Raluca Balan, David Vatavu, Tudor Moldovanu, Mihai Șaramet, Anna Epure, Miruna Viziteu, Delia Lupașcu, Bianca Ghetler, Sabina Coșoreanu, Bianca Nițu, Mălina Andreescu, Tudor Tocariu, Luca Pușcașu, Erick Duduc

Exploziv de Elise Wilk

 

Reprezentativă pentru viața oricărui licean, spectacolul „Exploziv” tratează tema adolescenței prin filtrul societății contemporane care favorizează ascensiunea socială în detrimentul moralității. Inspirată după celebra dramă grecească, „Bacantele”, spectacolul menține stilul clasic, dar reinventează personajele transpunându-le într-un context actual. Astfel, acțiunea armonioasă este perturbată de apariția unui personaj intrigant, Denis, ce reușește să evidențieze trăsăturile negative ale fiecărui personaj.

Acțiunea se desfășoară pe mai multe planuri care se întrepătrund prin anacronie dezvăluind drame din conștiința personajelor cheie și conflicte atât interioare, cât și exterioare ce dinamizează acțiunea.

Finalul rămâne deschis devenind valabil atât pentru perioada contemporană, cât și pentru orice altă epocă istorică.

 

DISTRIBUȚIE:

Anda Abaza, Andrei Antimiu, Iulia Bărbulescu, Ana Bucur, Andrei Cărăușu, Alina Chițu, Maria Dinu, Oana Dragnea, David Luncă, Alessia Manasia, Andreea Motoroiu, Eugen Munteanu, Iulia Petcu, Octavian Simionescu, Macrina Sivu, Daniel Stănciucu

REGIA: Adrian Piciorea

COLOANĂ SONORĂ: interpretare live de Stănciucu Daniel

 

DURATA: 45 minute

 

Familii, după un text de Eugen Jebeleanu

 

„Familli”, după un text de Eugen Jebeleanu, prezintă o radiografie a societății în care trăim. Sunt prezentate tablouri ale famililor din ziua de azi, abordând diferite teme, cum ar fi: bullying, homosexualitate, adopție, boală, abuz. Un text care provoacă publicul la autoreflecție, un spectacol în care fiecare dintre noi se poate regăsi.

 

DISTRIBUȚIE:

Radu Trică, Dragoș Mănescu,Vlad Crudu, Mara Bugarin, Maria Morariu, Alexandra Nedel, Patrick Imbrescu

REGIE: Isa Berger

SCENOGRAFIE: Harald Weisz

COLOANĂ SONORĂ: Alexandra Nedel
 

DURATA: 50 minute

 

 

Avioane de Hârtie de Elise Wilk

 

„Avioane de hârtie” este o piesă despre problemele tinerilor din zilele noastre, despre zidul pe care societatea formată din adulți l-a ridicat, fără să știe, între ei și propriii copii. Veți descoperi, în spectacol, povestea unor adolescenți care se confruntă cu probleme de identitate, de hărțuire și de părăsire maternă sau dacă vreți un termen la modă: bullying, iar tinerii nu știu cum să reacționeze și să relaționeze.

 

Ei ajung să se trateze între ei exact așa cum societatea actuală îi tratează și devin un zid al indiferenței și răutății cu cel mai slab. Oare tinerii sunt cu adevărat răi sau doar simt o nevoie disperată de iubire? În text e ridicată și problema contemporană a părințiilor plecați la muncă în străinătate și cum acest fenomen afectează mentalitatea tinerilor abandonați.

 

Cum reacționează tinerii lăsați în voia soartei? Veți vedea. Unele dintre personaje - oare sunt cu adevărat responsabile pentru acțiunile lor sau sunt rezultatul a ceea ce societatea a creat?

 

DISTRIBUȚIE:

Călin Valentin Bațagoi, Luiza-Maria Crăciun, Ștefania Elena Stînga, Sandra Mihaela Lăcătaru, Delia Ioana Rădulescu, Lorrena Maria Datcu, Bogdan Ionut Andrei, Darius-Andrei Vîrșag, Claudiu Stan, Miruna Elena Marin, Andrei Mitu

REGIE: Aura Mircea

 

DURATA: 50 minute

 

Biloxi Blues de Neil Simon

 

„Biloxi Blues” este una dintre comediile de mare succes ale lui Neil Simon. Cel de-al doilea război mondial este aproape de sfârșit. Șase soldați tineri și dornici de aventură învață să conviețuiască în tabăra militară din Biloxi. Aici primesc ajutorul unui sergent aspru și tăios, pentru care disciplina face echipă cu supraviețuirea și victoria. Ideea cum că ar mai avea doar șapte zile de trăit naște un pariu greu de câștigat. Tânărul Eugene povestește totul amănunțit, de la instrucție și hrana nepotrivită, până la momentul în care își pierde virginitatea și se îndrăgostește. Piesa este o comedie desăvârșită ce reușește, în același timp, să atingă nivele profunde ale sufletului.

 

DISTRIBUȚIE:

Cristian Robe, Radu Cristian Popescu, Victor Sîntejudean, Georoiu Petru, Andrei Șerban, Alexandru Teșa, Adrian Bumbeș, Iulia Lupașcu, Ioana Oprescu, Andra Stoian, Bianca Marinescu, Andra Anghelache, Maria Maftei

REGIE ȘI SCENOGRAFIE: Liviu Chițu

 

DURATA: 50 minute

mentori.

Fiecare trupă din secțiunea Spectacole de Teatru Tânăr are alături un mentor care le oferă participanților nu doar feedback aplicat, ci și îndrumare într-un sens cultural mai larg.


Pavel Bartoș
Mentor

Mentor

Pavel Bartoș a studiat la UBB. Cluj, Facultatea de Teatru, în clasa prof. univ. Marius Bodochi. Din 2001 este angajat al Teatrului Odeon din București, unde poate fi văzut în Fugarii (r. Alexandru Dabija), Svejk (r. Alexandru Dabija), Family Affairs (r. Radu Afrim). Cu Dabija a colaborat și pentru spectacolele Titanic Vals și C.F.R. – Cometa, Copilul și Cățelul.

Pavel Bartoș a avut roluri și în producții cinematografice precum Jumătate de oraș face dragoste cu cealaltă jumătate (r. Florin Șerban), Martor Ocular (r. Costa Gavras), Callas Forever (r. Franco Zefirelli) și Cold Mountain (r. Anthony Minghella). Este cunoscut, de asemenea, pentru numeroase roluri în serialele de televiziuneromânești și ca prezentator al emisiunilor Vocea României și Românii au talent.

Dragoș Bucur
Mentor

Mentor

Premiat doi ani la rând (2009 și 2010) cu Premiul Gopo pentru cel mai bun actor, Dragoș Bucur și-a început cariera cu rolurile din Marfa și banii (r. Cristi Puiu) și Furia (r. Radu Muntean) pentru care a primit Premiul pentru cel mai bun actor, din partea Uniunii Cineaștilor. În anii următori, Dragoș Bucur a mai colaborat cu Radu Muntean pentru lungmetrajele Hârtia va fi albastră (2006) și Boogie (2008).

În 2009, Dragoș a încheiat filmările la The Way Back (r. Peter Weir), film ce îi are în distribuție pe Colin Farrell și Ed Harris și la lungmetrajul Polițist, adjectiv (r. Corneliu Porumboiu), în anul următor fiind selectat în programul Shooting Stars din cadrul Festivalului Internațional de Film de la Berlin. Printre proiectele sale cinematografice cele mai recente se numără Două lozuri (r. Paul Negoescu), Câini (r. Bogdan Mirică) și seria BBC Doing Money (r. Lynsey Miller).

Tudor Chirilă
Mentor

Mentor

Tudor Chirilă este actor, muzician, compozitor și producător. A lucrat cu unii dintre cei mai valoroși regizori români, iar în 2004 a câștigat un premiu UNITER pentru rolul Malvolio din A douăsprezecea noapte (r. Gelu Colceag), fiind cel mai tânăr actor care a obținut această distincție până în acel moment.

Printre producțiile de film în care a jucat se numără Legături bolnăvicioase (r. Tudor Giurgiu), Milionari de weekend (r. Cătălin Saizescu) și Nordrand (r. Barbara Albert). Cel mai recent proiect cinematografic este filmul Live (r. Vlad Păunescu), un rol ambițios în care Tudor interpretează același personaj la trei vârste diferite.

E cunoscut și ca membru fondator și solist al uneia dintre cele mai iubite formații rock din România, Vama Veche. După 20 de ani de muzică, își continuă cariera ca lider și solist vocal al formației Vama, în 2017 lansând al treilea album în această formulă. 

Andreea Grămoșteanu
Mentor

Mentor

După ce a absolvit studiile de licență și studiile masterale în Arta Actorului, la UNATC „I.L. Caragiale”, Andreea Grămoșteanu a devenit cunoscută în special ca actriță de comedie. În prezent joacă la Teatrul Mic din București, unde poate fi văzută în spectacolele Ținutul din miezul verii (r. Vlad Massaci), Casa cu pisici (r. Radu Iacoban), Vania și Sonia și Mașa și Spike (r. Horia Suru) sau Pensiune completă (r. Gelu Colceag) și la Teatrul Metropolis, în spectacolele Romeo și Julieta și Titanic Vals (direcția de scenă Victor Ioan Frunză). Este cunoscută și din filme de referință, precum Restul e tăcere (r. Nae Caranfil), Jacquou le Croquant (r. Laurent Boutonnat) și Un acoperiș deasupra capului și Eva (r. Adrian Popovici). 

A devenit cunoscută publicului larg ca interpretă a unor personje din lumea mondenă autohtonă, în serialul-parodie Mondenii.

Alexandru Papadopol
Mentor

Mentor

Alexandru Papadopol este actor, absolvent al UNATC „I.L.Caragiale”, clasa profesorului Dem Rădulescu. Dintre filmele românești în care a avut roluri principale amintim Marfa și banii (r. Cristi Puiu), Occident, (r. Cristian Mungiu), Love Building (r. Iulia Rugină), Acasă la tata (r. Andrei Cohn), Două lozuri (r. Paul Negoescu) și Povestea unui pierde vară (r. Paul Negoescu).

Din 2012, Alexandru este actor al Teatrului Odeon din București. Printre spectacolele în care poate fi văzut acolo se numără: Soldatul de ciocolată (r. Andrei Șerban), Trei generații (r. Dinu Cernescu), Liniște, sărut, acțiune (r. Peter Kerek) și Fugarii, Svejk și Titanic vals, toate trei regizate de Alexandru Dabija.

Dana Rogoz
Mentor

Mentor

Dana Rogoz și-a început cariera de actriță încă de la vârsta de patru ani, când a avut primul său rol la TVR, urmat de roluri în sute de filme pentru copii. Adolescența și-a petrecut-o în televiziune, unde a jucat în numeroase producții românești printre care comediile La bloc și Fete cu lipici și serialul State de România, adunând în total mai bine de o mie de episoade. În 2012 a primit Premiul pentru interpretare feminină, din partea Uniunii Cineaștilor, pentru rolul său din scurtmetrajul Încearcă să nu clipești, în regia lui Radu Dragomir.

Dana a devenit deja o față cunoscută și pe scena teatrelor din București, din spectacole precum 30+ (r. Alex Bogdan), #Teenspirit (regie colectivă a actorilor), Leonce și Lena (r. Eugen Gyemant) și Proof în regia lui Andrei și Andreei Grosu, care a avut premiera în primăvara acestui an la Unteatru. O altă premieră pentru Dana în acest an a avut loc la Festivalul Internațional de Film Transilvania (TIFF) unde a fost difuzat pentru prima oară filmul Mo, regizat de Radu Dragomir, soțul său, în care joacă rolul principal.

Judith State
Mentor

Mentor

Cu o pregătire de bază în dansul clasic și licență în limbi străine, Judith State este un artist în proces continuu de schimbare și asimilare, experimentând cu o diversitate de proiecte de coregrafie, teatru și film. 

A jucat rolul Sandrei în filmul Sieranevada, în regia lui Cristi Puiu, pentru care a fost nominalizată la Premiile Gopo pentru Cea mai bună actriță în rol secundar. A continuat colaborarea cu acesta pentru filmul Malmkrog și a fost distribuită în lungmetrajul de debut al regizorului Marius Olteanu – Monștri, care va avea premiera în septembrie și care a obținut recent Premiul publicului pentru cel mai bun film din secţiunea Forum a Festivalul de Film de la Berlin. Dansând poate fi văzută în 6,9 pe scara Richter (r. Nae Caranfil), în spectacolul Ascensiunea lui Arturo Ui poate fi oprită (r. Dragoş Galgoţiu) de la Teatrul Odeon sau la cursurile de coregrafie pe care le predă la WASP, Centrul Național al Dansului, Casa de Balet și Linotip.

Cosmina Stratan
Mentor

Mentor

După ce a absolvit secția de Actorie la UNATC „I.L. Caragiale”. , Cosmina Stratan a devenit cunoscută pentru interpretarea rolului principal în filmul După dealuri, regizat de Cristian Mungiu. Primeşte Premiul pentru interpretare feminină la Cannes 2012, ex aequo cu Cristina Flutur, partenera ei din film, iar doi ani mai târziu este selectată ca Shooting Star România la Festivalul Internațional de Film de la Berlin. A fost distribuită în rol principal și în drama daneză Shelley, în regia lui Ali Abbasi.

A jucat și în pelicula franceză de mediu-metraj Les territoires du silence (r. Christophe Perton), în două seriale germane, Die falsche Zeugin (r. Alex Dierbach) și Tatort Klingelingeling (r. Markus Imboden), precum și în numeroase producții românești, printre care Anathema (r. Andreea Borțun) și Dragoste 1: Câine (r. Florin Șerban). În teatru, a lucrat alături de regizori precum Andrei Șerban, Neil LaBute, Andreea Borțun și Gelu Colceag.

Marcel Iureș
Preşedintele de onoare al Festivalului

Preşedintele de onoare al Festivalului

Marcel Iureş este preşedinte al Fundaţiei Cultural Artistice Teatrul ACT, prin care a pus bazele primei scene independente de teatru din România. Cele mai recente proiecte ale sale sunt spectacolele Stage Dogs (r. Florin Piersic Jr) și N-ai tu treabă! (r. Alexandru Dabija), ambele jucate la Teatrul ACT și lungmetrajul Octav (r. Serge Ioan Celebidachi), în care deține rolul principal, apărut în 2017.

Cariera sa internațională a început în 1994, odată cu turneul susținut în Marea Britanie cu spectacolul Richard al III-lea, în regia lui Mihai Măniuțiu, și a continuat cu roluri importante în filme ca: Amen. (r. Costa-Gavras), Războiul lui Tom Hart (r. Gregory Hoblit), Goal! (r. Danny Cannon), Pacificatorul (r. Mimi Leder), dar și în serialul Strike Back.

spectacole invitate.

evenimente.

În curând.

galeria foto.

În curand

galeria video.

În curand

sponsori 2019.
parteneri 2019.

parteneri media 2019.

Fii unul din partenerii media Ideo Ideis:
contactează-ne

parteneri media 2019.


© 2014-2018 Ideo Ideis
Protecția datelor